Bij- en nascholing

Bij- en nascholing ten aanzien van (spel)therapie en traumabehandeling:

  • Speltherapie met verstandelijk gehandicapten: Hogeschool van Utrecht
  • Statische spelbeelden in beweging : Hogeschool van Utrecht
  • Samenhang tussen verbeeldend spel, geleide fantasie en dromen: Hogeschool van Utrecht
  • Steungevende, structurerende kindertherapie: Hogeschool van Utrecht
  • Speltherapie bij kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis : Hogeschool van Utrecht
  • Speltherapie voor kinderen met trauma’s ten gevolge van geweld en sexueel misbruik: Hogeschool  van Utrecht
  • Speltherapie en kindermishandeling: Nederlandse Vereniging Van Speltherapeuten
  • Rouwverwerking: Gestolde tranen: Stichting Dr. Elisabeth Kübler-Ross
  • Wisselwerking tussen diagnostiek en behandeling: Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie
  • Speltherapie bij kinderen die misbruik en/of mishandeling hebben meegemaakt: Henriette Hofstede
  • Theraplay: een nieuwe dimensie binnen de speltherapie: Cees van Dijk, gz-psycholoog 
  • Oki-B: Sherborne bewegingsspel en VIB
  • EMDR en EFT in relatie tot PMA: Jan Erik van Groen
  • Dissociatie en gevoelsdelen en voice dialogue; Anja van der Hart; coach en therpaeut; therapeut en opleider Voice Dialogue
  • Pat Ogden: the wisdom of the body, lost and found
  • Sherborne: Dhr Paul Thys; veiligheid en uitdaging in balans
  • Aniek Thooms-Vreugdenhill: behandeling dissociatieve stoornissen binnen de basistherapie
  • workshop level 1: stabilisatiemethode voor getraumatiseerde kinderen: Arianne Struik
  • Eveline Groothoff; kinderen uit de knel
  • Spel en EMDR
  • Celevt: Nelleke Nicolai, psychiater-psychotherapeut; complementaire benaderingen in behandeling van volwassenen met vroegkinderlijk trauma
  • veranderingen in de DSM 5: de Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie
  • grip op onbegrepen lichamelijke klachten: Dr. Babette de Graeff-Meeder
  • gestoorde prikkleverwerking : het kinderbrein is geen volwassen brein: Dr Gildo Bruining
  • de rol van gender bij ontwikkeling: Dr. Patricia van Wijngaarden-Cremers
  • hoe nieuwe inzichten vanuit genetisch onderzoek de klinische praktijk veranderen: Dr. Jacob Vorstman
  • Kleine boefjes worden groot: Prof. dr. Arne Popma
  • wanneer ben je volwassen: Prof. dr. T. van Amelsfoort
  • herstellen van vroegkinderlijk trauma: Dr Eric de Soir
  • PTSS en persoonlijkheidsstoornissen: samenspel in diagnostiek en behandeling: Gloria Gribling
  • SP en trauma: Pat Ogden
  • Pre-verbaal trauma: prof. Onno Van der Hart
  • Victor Lamme: de vrije wil bestaat niet
  • Vroegkinderlijke Chronische Traumatisering: diagnostiek en behandeling van psychische gevolgen in de volwassenheid : Celevt; centrum late effecten vroegkinderlijke chronische traumatisering
  • Traumaverwerking en het brein: Victor Lamme, hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap
  • Workshop traumaverwerkingsverhaal: ICTC Mirjam Pijpers en Caroline Dierkx
  • Neuro-analytisch redeneren en effecten op langere termijn van langdurige stress op het zenuwstelstel, neuropsychiatrische problematiek die kan ontstaan en aspecten in de behandeling daarvan: Psychiater Jan Wiersma en Neuropsycholoog Gert-Jan de Haas
  • Werken met GGZ-standaarden; Zorgstandaard Angstklachten en angststoornissen

Bijscholing ten aanzien van gehechtheidproblematiek:

  • Invloeden op en effecten van gehechtheid en mogelijke interventies; Mw. Dr. F.B.A. Naber, Universitair docent, Pedagogische Wetenschappen FSW, Universiteit Leiden
  • Schaal voor Emotionele Ontwikkeling (SEO) in diagnostiek en behandeling van psychische en gedragsstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap; Prof. Dr A. Dôsen
  • Hechting en zelfdestructief gedrag: wetenschappelijk congres; Vereniging voor Cliëntgerichte Psychotherapie
  • Hechting, een achterhaald begrip in een steeds sneller veranderende samenleving?
  • Wetenschappelijk Congres Vereniging voor Cliëntgerichte Psychotherapie
  • Zelfverwondend gedrag en onveilige hechting op jonge leeftijd; Prof. P.C. Duker, Afd. orthopedagogiek Universiteit Nijmegen
  • Bouwstenen in de hechting: drs T. Bakker, psychotherapeut
  • Hechting; normale ontwikkeling en ontwikkelingspsychopathologie.
  • Onderkenning en interventiemogelijkheden bij 0 - 12 jarigen. Dr. R.J. van der Gaag Stichting Postuniversitair Onderwijs
  • Verstoorde hechting; Prof. C. Schuengel Afd. Orthopedagogiek Universiteit Amsterdam
  • Gehechtheid, trauma en veerkracht; Prof R. van Yzendoorn
  • Spel en hechting; NGBZ Mirjam Raemakers
  • Omgaan met hechtingsproblemen: Drs N. Polderman
  • Hechting bij kinderen met een verstandelijke beperking of ontwikkelingsachterstand: Prof Lex Wijnroks, Pedagogische Wetenschappen Universiteit Amsterdam
  • Werkconferentie gehechtheidproblematiek in de zorg voor mensen met een verstandelijke  beperking. Prof. Cees Jansen
  • Gehechtheid bij mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen: E. De Belie:   psychodynamisch kindertherapeut, SEN Oost-Vlaanderen
  • Onbewuste processen, Prof. Dr A.J. Dijksterhuis
  • Het spiegelende brein (Marco Iancoboni, neurowetenschapper Universiteit van Californie), Marij Eliens, gezondheidswetenschapper
  • het puberend brein: Eveline Crone, hoogleraar Leiden
  • breinonderzoek bij kinderen met psychische problemen: Robert Vermeiren, kinderpsychiater 
  • Hersenspinsels: hoe gaan hersenen met gevoelens van angst en somberheid om?
    Mirjam Rinne, Marie-Jose van Hoof, Natasja van Lang, Curium/LUMC Kinderpsychiatrie Leiden
  • Sherborne samenspel, beweginspedagogiek voor kinderen (en hun ouders) met hechtingsproblematiek 
    Els hasselaar, Saskia Reneerkens en Lidwien Mineur
  • Differentiatietherapie, therapievorm voor kinderen en jongeren met hechtingsproblematiek
    A. Thoomes-vreugdenhil 
  • Fasetherapie, therapievorm voor kinderen en jongeren met hechtingsproblematiek
    A. Thoomes-Vreugdenhil
  • Basistherapie, therapievorm voor volwassenen met hechtingsproblematiek
    A. Thoomes-Vreugdenhil
  • Zelfregulatie en gehechtheid; A. Thoomes-Vreugdenhill
  • Onderlinge verbondenheid; het opbouwen van een gehechtheidsrelatie in moeilijke omstandigheden
    Paula Sterkenburg; GZpsycholoog en therapeut
  • Argos- methode; Matthijs Heijstek & Henri Koelewijn
  • Sherborne-samenspel: Sensiviteit en emotionele beschikbaarheid;
    Tine Missine; orthopedagoog, danstherpaeut en Sherborne International Courseleader 
    Ingrid Willems; orthopedagoog en Sherborne International Couseleader
  • Prof.dr. Onno van der Hart: D-gehechtheid, dissociatie van de persoonlijkheid en de therapeut
  • Giel Vaessen: verantwoord omgaan met hechtingsproblematiek bij kinderen en jeugdigen
  • Prof. Dr. Femmie Juffer: actuele stand van kennis over de oorzaken, ontwikkelingen en gevolgen gehechtheidsrelaties van kinderen en jongeren
  • Prof. Dr. Rutger Engels:recent onderzoek naar het beloop van hechting in de adolescentie en met name het effect op psychopathologie en de ontwikkeling van relaties met vrienden en partners
  • Anton Horeweg, Ma: herkenning van hechtingsproblematiek in de klas 
  • Complementaire benaderingen in de behandeling van volwassenen met vroegkinderlijk trauma; Dr Nelleke Nicolai, Prof. Dr Eric Vermetten, Margriet Wentink, Drs Kees van den Bos
  • Mentaliseren, gehechtheid en de therapeutiscvhe relatie: Anja Planjer, psycho-therapeut
  • Verantwoord omgaan met hechtingsproblematiek bij kinderen en jeugdigen: ECB
  • Nascholingscursus Gehechtheid Levenslang; risico en veerkracht: Universiteit Leiden Prof. Dr. Mesman/Prof. F. Juffer
  • Focus op hechting; het natuurlijke hechtingsproces en het herstel daarvan bij kinderen en hun (pleeg)ouders: AIT
  • Conceptie, zwangerschap en de geboorte, de reis die ons leven bepaalt: Interakt; centrum voor meergenerationele psychotraumatologie, Anna Verwaal

Bij- en nascholing ten aanzien van ouderbegeleiding, teambegeleiding:

  • Speltherapie en ouderbegeleiding : NVVS
  • Wat leren wij van ouders: Ouderschap & Ouderbegeleiding; Alice van der Pas
  • Gevangen in patronen: Cor Mastwijk, systeemtherapeut
  • V.H.T./V.I.B. en contextuele hulpverlening, Mirjam Bakker
  • V.H.T./V.I.B. en oplossingsgericht werken, studiedag A.I.T.
  • The mindfull brain (Dr Dan Siegel, Hoogleraar kinderpsychiatrie Californie) Henk Vermeulen GZ Psycholoog
  • Nieuw samengesteld ouderschap: Drs Lieve Cottijn, gezinstherapeut Vlaanderen
  • Triple C Supportpiramide: een relationeel competentiemodel, Dick van de Weerd ASVZ, Sliedrecht
  • Verbinding tussen school en thuis vanuit een contextueel kader: Pieter Jansen 
  • Oplossingsgericht S-VIB traject met afstemming onderwijs&thuis: Hilda Reitsma, Frony Zeinstra
  • omgaan met weerstanden van ouders: Henriette Hofstede
  • hoogsensitieve kinderen en ouders, lust of last?: Marian Bakermans-Kranenburg, Centrum voor gezinsstudies Leiden
  • contactherstel m.b.v. systeemgerichte hulpverlening en VHT in multi-problemgezinnen
  • systeemtheoretisch denken en VIB, studiedag AIT
  • ondersteuning bij ingroei in pleeggezinnen m.b.v. VIB
  • Mindsight & basiscommunicatie: Henk Vermeulen; GZ psycholoog
  • review met kinderen; Lara Creveld en Elske Hoeven; medewerkers Kentalis
  • Brusjes van een kind met problemen in het gezinssysteem: Anniek Thoomes-Vreugdenhill
  • Het socratisch gesprek: Lotte van de Berg en Dhr van de Zwaap
  • Licht op loyaliteit, parentificatie en meerzijdige partijdigheid; het kind in het voetspoor van de ouders: NVVS Else Marie van den Eerenbeemt, wetenschapper en familietherapeut

Bij- en nascholing ten aanzien mensen met een verstandelijke beperking:

  • Verstandelijke beperking en probleemgedrag, richtlijnen en principes voor de praktijk. Platform MHID Nederland - Vlaanderen, drs. P.M. van Belle-Kusse
  • Behandeling van psychische en gedragsstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap, Prof. Dr A. Dôsen
  • Bewegingsstoornissen t.g.v. medicijngebruik in de Psychiatrie, Dr Peter N. Van Harten
  • Tripple C-methode: ASVZ 
  • Gedrag en Genetica: dr R.C.M. Hennekam, hoogleraar Kindergeneeskunde en Klinische Genetica, Universiteit van Amsterdam
  • Taalontwikkeling en VIB
  • Diagnostiek van verstoord gehechtheidsgedrag bij mensen met een verstandelijke beperking,
    Paula Sterkenburg, Bartimeus en de Vrije Universiteit Amsterdam 
  • Jan Wiersma (psychiater) Gert-Jan de Haas (neuropsycholoog) : neuroanalytisch redeneren en gevolgen van langdurgie stress bij verstandelijke beperking of NAH
  • Ontwikkelingsstoornissen in perspectief: Sympopna